Trainingen

Basisonderdelen die wij gebruiken in trainingen welke bijdragen aan een fitter, sterker en gezonder lichaam. Elke training wordt genoteerd zodat wij progressie en mate van vordering in de gaten kunnen houden.

Warming up

  • Verhogen lichaamstemperatuur.
  • Synoviaal vocht in gewrichten word soepeler = betere smering.
  • Activeren aansturing zenuwstelsel.

Specifieke warmingup & Prehab oefeningen

  • Specifieke warmup, stretch en activatie oefeningen. Gericht op blessurepreventie en optimale prestatie voor de daaropvolgende oefeningen.
  • Opwarmen en activeren van diepliggende rug- en buikspieren voor core stabiliteit. Goede voorbereiding voor o.a compound oefeningen zoals squats en deadlifts.

Core

  • Versterken van de midsectie van het lichaam waaronder diepliggende buik- en rugspieren. Voorkomen lage rugklachten en verkeerde houding.
  • Belangrijke schakel binnen het optimaal functioneren van meerdere spiergroepen tegelijk (intramusculaire samenwerking).
  • Core is vaak een zwakke schakel wanneer er geen fullbody oefeningen gedaan worden maar wanneer spiergroepen apart geisoleerd worden.

Balans

  • Versterken gewrichtsstabilisatie in voorbereiding op latere zwaardere belasting.
  • Aansterken van de omliggende spiergroepen.
  • Meer spiervezels activeren.

Reactief 

  • Korte explosieve bewegingen achter elkaar (plyometrisch).
  • Reactietijd van de spieren versnellen.
  • Het neuromusculaire systeem trainen op explosiviteit en maximale snelheid.

Hypertrofie 

  • Meer spiermassa ontwikkelen en versterken van spieren pezen en gewrichten.
  • Veelal gedaan om esthetische redenen bij mannen en vrouwen voor een strakker en steviger lichaam.
  • Werkt preventief voor allerlei welvaartsziektes. o.a hoge bloeddruk, hart en vaatziekten en botontkalking.

SAQ 

  • Speed – in staat zijn het lichaam zo snel mogelijk in 1 lijn te bewegen. Vereist goede techniek.
  • Agility – in staat zijn zo snel mogelijk te accelereren en te stoppen zonder je balans en controle te verliezen.
  • Quickness – In staat zijn het lichaam te laten reageren en veranderen van lichaamspositie in alle richtingen met maximale kracht en vanuit alle posities.
  • SAQ voegt extra intensiteit en cardiorespiratoire training toe aan de workout.

Cardiorespiratoire Systeem 

  • Word ook wel conditie genoemd, het zo lang mogelijk volhouden van een training op of lage of hogere intensiteit zonder dat verzuring optreedt.
  • Toename capillaire dichtheid van de skeletspieren (meer haarvaatjes rondom de spieren is gunstig voor aanvoer en afvoer van voedingsstoffen en afvalstoffen).
  • Meetbaar met o.a VO2MAX test waarin je je maximale zuurstofopname meet.